Aflyses pga. COVID-19 Invitation til Foredrag om ”DE DANSKE VARULVE”

SPROGFORENINGEN INVITERER TIL FOREDRAG OM

”DE DANSKE VARULVE”

Ved Erland Leth Pedersen

Torsdag den 2. april 2020 kl. 16:30

Erland Leth Pedersen fandt i  forsommeren 2012 ved en tilfældighed en helt unik pakke på et loft på Københavns Politigård. Pakken indeholdt et komplet og unikt ” varulvekontor” til en nazistisk sabotagegruppe, der havde til huse i Kolding på Gestapohovedkvarteret Staldgården. Der var tale om tre af Danmarkshistoriens største terrorister herunder ”Den røde maler fra Århus”, Kaj Henning Bothildsens Nielsen, der blev henrettet efter krigen for ikke mindre end 56 personlige drab og en lang række sprængninger herunder Tivoli i sommeren 1944.

Erland Leth Pedersen blev anmodet om at efterforske i sagen, idet pakken blandt meget andet indeholdt 15 kort over nedgravede våben og sprængstofsdepoter i periferien af Kolding. Efterforskningen, der varede i godt 6 måneder, udmøntede sig i bogen ”De Danske Varulve, og endvidere blev effekterne udstillet på Politihistorisk Museum som en særudstilling helt frem til foråret 2017.

Endvidere blev hans bog ”Svend Staal Gruppen” udgivet i september 2017 og omhandler en  hemmelig gruppe af nazistiske politifolk, der arbejdede tæt sammen med Gestapo i bekæmpelsen af modstandsbevægelsen i København.

Kom og hør mere om denne spændende historiske periode

Foredraget afholdes i kantinen, Station City, Halmtorvet 20, København V.

Prisen er kr. 50,- (medlemmer og en ledsager) og det er inklusiv foredrag, kaffe og kage.

Pladser kan bestilles telefonisk til forbundets kontor fra tirsdag den 10. marts  2020 kl. 10:00 på lokal (15) 2088. Deadline for tilmelding er d. 26. marts 2020.

Max 40 deltagere. Vær opmærksom på at, medlemskab af Sprogforbundet er nødvendigt, ligesom der skal være penge på medlemmets opsparing for betaling af pladser.