Invitation til Foredrag om DE DANSKE VARULVE og SVEND STAAL GRUPPEN

Politiets Sprogforening København, Rigspolitiet og Bornholm

Har hermed fornøjelsen at invitere til Fordrag om

“DE DANSKE VARULVE”
OG
”SVEND STAAL GRUPPEN”

Ved Erland Leth Pedersen

Erland Leth Pedersen fandt i  forsommeren 2012 ved en tilfældighed en helt unik pakke på et loft på Københavns Politigård. Pakken indeholdt et komplet og unikt ” varulvekontor” til en nazistisk sabotagegruppe, der havde til huse i Kolding på Gestapohovedkvarteret Staldgården. Der var tale om tre af Danmarkshistoriens største terrorister herunder ”Den røde maler fra Århus”, Kaj Henning Bothildsens Nielsen, der blev henrettet efter krigen for ikke mindre end 56 personlige drab og en lang række sprængninger herunder Tivoli i sommeren 1944.

Erland Leth Pedersen blev anmodet om at efterforske i sagen, idet pakken blandt meget andet indeholdt 15 kort over nedgravede våben og sprængstofsdepoter i periferien af Kolding. Efterforskningen, der varede i godt 6 måneder, udmøntede sig i bogen ”De Danske Varulve, og endvidere blev effekterne udstillet på Politihistorisk Museum som en særudstilling helt frem til foråret 2017.

Endvidere blev hans bog ”Svend Staal Gruppen” udgivet i september 2017 og omhandler en  hemmelig gruppe af nazistiske politifolk, der arbejdede tæt sammen med Gestapo i bekæmpelsen af modstandsbevægelsen i København.

Erland har holdt 2 foredrag for sprogforeningen, og vi har fået ham til at holde endnu et foredrag
Tirsdag den 19. marts 2019 med start kl. 16:00

Foredraget afholdes i Politiets Sprogforbund, H.C. Andersens Boulevard 38, 3. sal, København K.

Pris pr. deltager, kr. 50,- (medlemmer og en ledsager).

Prisen inkluderer foredrag, kaffe og kage.

Billetter kan bestilles telefonisk til forbundets kontor fra tirsdag den 5. marts 2019 kl. 10:00 på lokal (15) 2088. Deadline for tilmelding er d. 14. marts 2019.

Max 25 deltagere.