Kom med til foredrag om “De Danske Varulve” og “Svend Staal Gruppen”

SPROGFORENINGEN INVITERER I KIRKE FOR AT HØRE OM

”DE DANSKE VARULVE” OG ”SVEND STAAL GRUPPEN”

Ved Erland Leth Pedersen

Erland Leth Pedersen fandt i forsommeren 2012 ved en tilfældighed en helt unik pakke på et loft på Københavns Politigård. Pakken indeholdt et komplet og unikt ” varulvekontor” til en nazistisk sabotagegruppe, der havde til huse i Kolding på Gestapohovedkvarteret Staldgården. Der var tale om tre af Danmarkshistoriens største terrorister herunder ”Den røde maler fra Århus”, Kaj Henning Bothildsens Nielsen, der blev henrettet efter krigen for ikke mindre end 56 personlige drab og en lang række sprængninger herunder Tivoli i sommeren 1944.

Erland Leth Pedersen blev anmodet om at efterforske i sagen, idet pakken blandt meget andet indeholdt 15 kort over nedgravede våben og sprængstofsdepoter i periferien af Kolding. Efterforskningen, der varede i godt 6 måneder, udmøntede sig i bogen ”De Danske Varulve, og endvidere blev effekterne udstillet på Politihistorisk Museum som en særudstilling helt frem til foråret 2017.

Endvidere blev hans bog ”Svend Staal Gruppen” udgivet i september 2017 og omhandler en  hemmelig gruppe af nazistiske politifolk, der arbejdede tæt sammen med Gestapo i bekæmpelsen af modstandsbevægelsen i København.

Erland har tidligere holdt foredrag for sprogforeningen, og vi har fået ham til at holde endnu et foredrag, denne gang i Sct Andreas Kirken, hvor kirkerummet er så stort, at vi I disse Corvid-19 tider kan være der og samtidig overholde anbefalingerne fra myndighederne.

Arrangementet finder sted Torsdag den 22. oktober 2020 med start kl. 16:30.

Foredraget afholdes i Sct Andreas Kirken, Gothersgade/ Nørre Farimagsgade i København.

Pris pr. deltager, kr. 50,- (medlemmer og en ledsager).

Prisen inkluderer foredrag, kaffe og kage.

Deltagelse i arrangementet kan bestilles telefonisk til forbundets kontor fra mandag 5. oktober  kl. 10:00 på lokal (15) 2088. Deadline for tilmelding er d. 15. oktober. Vær opmærksom på at medlemskab af Sprogforbundet er nødvendigt, ligesom der skal være penge på medlemmets opsparing for betaling af deltagelse.

Max 35 deltagere.